وبلاگ

خواص فلفل سیاه در طب سنتی

خواص فلفل سیاه در طب سنتی

فلفل سیاه (Piper nigrum) یکی از ادویه های مهم است که در سراسر جهان برای اهداف آشپزی و دارویی استفاده می شود. حدود ۳۵ درصد تجارت جهانی را به خود اختصاص داده است. دلیل نام گذاری آن به عنوان ” سلطان ادویه ها “ نیز به همین علت است. فلفل سیاه یک کالای مهم به شمار می رود، زیرا به دلیل طعم، عطر، کاربردهای غذایی و دارویی ارزش بالایی دارد. طبیعت فلفل سیاه تند و خشک است و ذاتاً تند و معطر است. حاوی بسیاری از ویتامین های ضروری، انواع مواد معدنی و اسیدهای آمینه مفید برای بدن می باشد. برای شناخت بیشتر خواص فلفل سیاه در طب سنتی تا انتهای این مطلب همراه ما شوید!

خواص فلفل سیاه در طب سنتی

از لحاظ تاریخی، فلفل سیاه بیش از ۴۰۰۰ سال است که وجود دارد. فلفل سیاه در طب سنتی و درمان های خانگی در هند استفاده می شود. در طب سنتی آیورودا و طب سنتی یونان، فلفل سیاه برای علاج بسیاری از بیماری ها موثر واقع می گردد.
” پیپرین “ ترکیب فعال زیستی اصلی P. nigrum است که دارای فعالیت های تعدیل کننده ایمنی، ضد سرطان، ضد آسم، تحریک کننده، محافظ کبد، ضد زخم، ضد میکروب، ضد التهاب می باشد. مواد مغذی فلفل سیاه، نقش زیادی در بهبود هضم دارد و همچنین دارای فعالیت آنتی اکسیدانی، ضد اسهال، ضد جهش زایی، ضد افسردگی، ضد آسم، ضد تیروئید، ضد تجمع پلاکت و ضد فشار خون بالا است.

از خواص بارز فلفل سیاه در طب سنتی می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

۱- فلفل سیاه به افزایش اشتها کمک می کند.

۲- این ادویه از ذخیره چربی در بدن جلوگیری می نماید.

۳- فلفل سیاه با افزایش متابولیسم باعث سوزاندن کالری در بدن می گردد.

۴- فلفل سیاه اثر ادرارآور دارد و تعریق را افزایش می دهد و سموم و مایعات اضافی را از بدن دفع می کند.

۵- فلفل سیاه در مبارزه با سرطان به ویژه سرطان روده بزرگ، کبد و سینه مفید است.

۶- از بدن در برابر فشار خون بالا، دیابت و بیماری های قلبی عروقی محافظت می نماید.

خواص فلفل سیاه در طب سنتی

محرک هضم غذا

در طب سنتی آیورودا، فلفل سیاه را ” آتش گوارش “ نام نهاده اند. خاصیت حرارت دهی فلفل سیاه (تند بودن) به متابولیسم غذا در هنگام هضم شدن در سیستم گوارشی ما کمک می کند. در واقع گرمای آن به عنوان یک محرک مانند روشن کردن آتش عمل می کند. این کیفیت تحریک کننده همچنین برای رفع احتقان در سیستم تنفسی نیز موثر خواهد بود. به علاوه در طب سنتی چینی برای آرام کردن “چی” سرکش و به عنوان درمان صرع مورد استفاده قرار می گیرد.

در طب علمی غرب، علت نام گذاری شرقی ها به آتش گوارش را به گونه ذیل تفسیر کرده اند:

محققان معتقدند که به دلیل تاثیر طعم فلفل سیاه برروی زبان، معده تحریک می شود و اسید کلریدریک را آزاد می نماید که برای هضم پروتئین ها لازم است. این توانایی فلفل را برای تحریک آنزیم های گوارشی در پانکراس نشان می دهد. از دیگر مزایای سلامتی مرتبط با بهبود هضم و متابولسیم بدن، می توان به کاهش وزن اشاره نمود.

مطلب پیشنهادی
سلامت دهان و دندان با مصرف فلفل سیاه

ضد عفونی کننده

فلفل سیاه و عسل یک رویکرد سنتی آیورودا برای احتقان تنفسی است که به خشکی و غلط آور شدن غشاهای مخاطی کمک می کند. فلفل سیاه در گیاه شناسی غربی به عنوان یک ماده ضد عفونی کننده در نظر گرفته می شود که از آن برای پیشگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا استفاده می گردد.

ضد التهاب – خواص فلفل سیاه در طب سنتی

یکی از ترکیبات فلفل سیاه، پیپرین، با مهار رادیکال‌های آزاد و گونه‌های فعال اکسیژن و همچنین تأثیر مثبت بر آنزیم‌های آنتی‌اکسیدانی، از آسیب اکسیداتیو محافظت می‌کنند.

فواید پیپرین

ضد سرطان – خواص فلفل سیاه در طب سنتی

ماده‌ای به نام ” سافرول “ در مقادیر بسیار کم در فلفل سیاه و همچنین ریحان، جوز هندی و زنجبیل یافت می‌شود که اثرات شگفت انگیزی برای بدن دارد. تحقیقات بر روی این ماده منحصر به فرد موجود در فلفل سیاه نشان داده است که دارای اثرات ضد سرطانی خصوصاً ضد سرطان کبد می باشد. البته باید اذعان داشت زمانی که دانه‌های فلفل براساس روش‌های آماده‌سازی سنتی شامل حرارت و خشک‌کردن فرآوری می‌شوند، محتوای سافرول به‌طور قابل‌توجهی کاهش می‌یابد.

آیا فلفل سیاه برای پوست هم فوایدی دارد؟

مواد موثره این ادویه قوی شامل اولئورزین ها و آلکالوئیدها از جمله پیپرین و چاویسین می باشد. مصرف فلفل سیاه در سنین پایین خطر ایجاد چین و چروک و سایر اختلالات پوستی را کاهش می دهد.

مطلب پیشنهادی
۶ ادویه قدرتمند برای مراقبت از پوست

میزان مصرف فلفل سیاه

فلفل سیاه نیز مانند بسیاری از گیاهان معطر موجود در آشپزخانه، باید به میزان متناسب مصرف شود. افراط در مصرف آن می تواند عوارض جانبی زیادی برای فرد ایجاد کند. خانم های باردار و شیرده بهتر است با مشورت پزشک این ادویه مفید را در دستور غذایی خود قرار دهند.

فلفل سیاه ممکن است متابولیسم دارو را مهار کند، بنابراین کسانی که از داروهای دارویی خاصی استفاده می کنند باید قبل از استفاده از فلفل سیاه با پزشک خود صحبت کنند. مصرف فلفل به مقدار زیاد نه توصیه می شود و نه ضروری است. استفاده در آشپزی (۱/۲ قاشق چایخوری یا کمتر) بسیار مفید است.

فلفل سیاه را همین امروز بخرید!

هنگام خرید فلفل سیاه دقت کنید که دانه های فلفل باید یکرنگ باشند. بهترین معیار برای تشخیص کیفیت بالاتر و طعم بهتر فلفل، همین رنگ است. همچنین به دنبال دانه های فلفلی باشید که یکنواخت با رنگی غنی و با عطر قوی هستند. فلفل سیاه کشت شده ارگانیک نسبت به فلفل سیاه معمولی بسیار ارجحیت دارد. دانه های فلفل سیاه، سبز و سفید همگی از Piper nigrum می آیند و به دلیل تفاوت در فرآوری و آماده سازی، از نظر رنگ و طعم منحصر به فرد هستند. توصیه می شود از خرید دانه آسیاب شده اجتناب کنید و دانه های فلفل را به صورت کامل خریداری نمایید.

بهتر است برای تهیه محصولات باکیفیت آن را از فروشگاه های معتبر خریداری کنید. پس از خرید فلفل سیاه آن را در بسته بندی یا در ظرف شیشه ای در جای خشک و خنک به دور از نور مثلاً در قفسه کابینت خود نگهداری کنید و در زمان مصرف آسیاب نمایید. بعد از هر بار استفاده، درب آن را ببندید تا از نفوذ اکسیژن جلوگیری شود. از عوامل موثر بر قیمت فلفل سیاه، می توان به هزینه بسته بندی آن اشاره نمود. بنابراین خرید عمده قیمت نسبتا کمتری دارد.

خواص فلفل سیاه

خرید عمده فلفل سیاه وارداتی 

فلفل سیاه درجه یک ویتنام را می توانید بدون دخالت واسطه به صورت عمده از شرکت ” کامیاب تجارت ” تهیه نمایید.

این مجموعه به دلیل سال ها فعالیت در بازار  فروش ادویه وارداتی  با شناسایی برندهای مطرح و برتر در حوزه کشت و تولید، بهترین محصولات خارجی را به مشتریان عزیز خود عرضه می نماید.

انواع ادویه مرغوب از کشورهای مطرح ذیل وارد کشور می شوند و به قیمت مناسب عرضه می گردند:

  فلفل عنابی   باکیفیت پاکستان ،،  زنجبیل  مرغوب کشور چین ،،  فلفل سیاه  دانه درشت ویتنام ،،  کندر  درجه یک آفریقا ،، قلم  زردچوبه  معروف نظام آباد هندوستان ،،   دارچین شکسته  چین ،،  سیاه دانه  سوریه ،،  تخم شربتی  باکیفیت هندوستان و  فروش برنج هندی  به بازار و کارخانجات سراسر کشور …

شماره تلفن های کامیاب تجارت مهتاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *