وبلاگ

پادشاه ادویه‌ها را بهتر بشناسید!

خواص فلفل سیاه

فلفل سیاه (Black Pepper) که از کلمه سانسکریت « pippali » گرفته شده است، زمانی به عنوان « طلای سیاه » شناخته می شد. این ادویه یکی از طولانی‌ترین تاریخ‌ها را در زمینه کاشت و برداشت دارد و به عنوان یک چاشنی مهم برای طیف وسیعی از غذاها کاربرد دارد. فلفل سیاه در یونان و روم باستان یک کالای گرانبها محسوب می شد و در قرون وسطی و رنسانس محبوبیت بیشتری پیدا کرد.
امروزه حدود ۳۹ درصد از کل تولید فلفل سیاه از « کشور ویتنام » تأمین می شود. اندونزی حدود ۱۵ درصد و هند و برزیل هر کدام حدود ۱۰ درصد در تولید این ادویه سهم دارند. این ماده فواید بی نظیری برای بدن دارد. از خواص فلفل سیاه در طب سنتی نیز برای از بین بردن امراض زیادی بهره گرفته می شود.

خواص فلفل سیاه 

فلفل سیاه چگونه به دست می آید؟

« Piper nigrum » به میوه درختان بومی جنگل های استوایی ساحل مالابار در جنوب غربی هند، در اطراف مناطق کرالا، گوا، و کارناتاکا می گویند که بسته به زمان برداشت آن رنگ های متفاوتی دارد. فلفل سیاه که به عنوان “پادشاه ادویه ها” شناخته می شود، از میوه خشک این درخت بومی گرفته می شود.

جهت برداشت فلفل سیاه از این درختان ، دانه های فلفل تقریباً رسیده را می چینند و آن را خشک می نمایند. پس از خشک شدن ، رنگ آن تیره می شود.

ترکیب مفیدی به نام « پیپرین » در فلفل سیاه 

« پیپرین » یکی از مهم ترین ترکیبات تشکیل دهنده فلفل سیاه است که یک آلکالوئید طبیعی به شمار می رود و به فلفل سیاه طعم تند می دهد. پیپرین نوعی آنتی اکسیدان در نظر گرفته می شود که به کاهش خطر بیماری های مزمن مانند تصلب شرایین، بیماری های قلبی عروقی و بیماری های عصبی کمک می کند. این ماده فعال از آسیب های سلولی محافظت می کند، جذب مواد مغذی را بهبود می بخشد و به رفع مشکلات گوارشی کمک شایانی می نماید.

این ترکیب، تأثیر مثبتی بر « فراهمی زیستی » مواد مغذی دارد. وقتی فلفل سیاه را در وعده غذایی خود مصرف می کنید، میزان جذب مواد مغذی در جریان خون را افزایش می دهید.

بیشتر بخوانید : به درصد قابلیت جذب یک ماده خوراکی یا دارو در گردش خون بدن، قابلیت جذب یا فراهمی زیستی گفته می‌شود.

تحقیقات نشان داده که فلفل سیاه می تواند جذب « بتاکاروتن » را بهبود بخشد. بتاکاروتن به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل می کند و با آسیب سلولی مبارزه می نماید. این ماده در سبزیجات و میوه ها یافت می شود.

از دیگر خواص فلفل سیاه ؛ جالب است بدانید که پیپرین ، جذب « کورکومین » که ماده فعال موجود در ادویه محبوب زردچوبه است را بهبود می بخشد. این ماده خاصیت ضد التهابی فراوانی دارد.

خواص فلفل سیاه

سلامت روده و گوارش 

فلفل سیاه به تحریک اسید هیدروکلریک در معده کمک نموده تا هضم غذا بهتر صورت پذیرد. همچنین دارای خواص ضد عفونی کننده است که به کاهش ناراحتی و تجمع گاز در روده کمک می کند.

مصرف فلفل سیاه می تواند ترشح آنزیم‌هایی که در لوزالمعده و روده‌ها به هضم چربی و کربوهیدرات‌ها کمک می‌کنند را افزایش دهد. از دیگر خواص فلفل سیاه می توان به جلوگیری از انقباضات خودبخودی روده اشاره کرد و شباهت عملکرد پیپرین در مقایسه با داروی رایج ضد اسهال لوپرامید به اثبات رسیده است.

افزایش سیستم ایمنی از خواص فلفل سیاه

ترکیبات فعال این ادویه تند در تقویت گلبول های سفید نقش دارند و بدن را برای مبارزه با باکتری ها و ویروس های مهاجم آماده می کند. فلفل سیاه منبع آنتی اکسیدان است. بهتر است بدانید آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که با آسیب های سلولی ناشی از مولکول های ناپایدار به نام رادیکال های آزاد مبارزه می کنند. رادیکال های آزاد در نتیجه رژیم غذایی نامناسب، قرار گرفتن در معرض نور خورشید، سیگار کشیدن، آلاینده ها و موارد دیگر تشکیل می شوند.

یک مطالعه جامع در این زمینه نشان داد که عصاره فلفل سیاه قادر به مقاومت در برابر ۹۳٪ از آسیب رادیکال های آزاد است. مطالعه دیگری بر روی موش‌هایی که رژیم غذایی پرچرب داشتند، نشان داد درمان با فلفل سیاه و پیپرین سطوح رادیکال‌های آزاد را به مقادیری مشابه در موش‌هایی که از رژیم غذایی معمولی تغذیه می‌کردند، کاهش می‌دهد.

همچنین از دیگر خواص فلفل سیاه که در مقاله معتبری منتشر گردید، به اثبات رسید که عصاره فلفل سیاه می‌تواند تا ۸۵ درصد از آسیب‌های سلولی مرتبط با توسعه سرطان را متوقف کند.

بمب ویتامین و مواد معدنی | خواص فلفل سیاه

فلفل سیاه منبع ویتامین ها و مواد معدنی زیر است:

  • ویتامین B6 ، C ، K ، E و A
  • تیامین (B1)
  • ریبوفلاوین (B2)
  • اسید پانتوتنیک (B5)
  • منگنز
  • مس
  • آهن
  • کلسیم
  • فسفر
  • پتاسیم
  • سلنیوم
  • روی
  • کروم

از خواص فلفل سیاه ، می توان به منبع غنی منگنز اشاره نمود. ماده معدنی که می تواند به سلامت استخوان، بهبود زخم و متابولیسم کمک کند. در واقع، یک قاشق چایخوری فلفل سیاه ، ۱۶ درصد از منگنز توصیه شده روزانه (DRI) و ۶ درصد (DRI) ویتامین K بدن را تأمین می نماید.

یک قاشق چایخوری فلفل سیاه حاوی مقادیر زیر می باشد (میلی گرم) :

کالری پروتئین چربی کربوهیدرات کلسترول شکر فیبر سدیم
۶ ۰ ۰ ۱ ۰  ۰ ۱ ۰

مصرف فلفل سیاه را فراموش نکنید! 

این ادویه را در هر وعده اصلی یا میان وعده می توان مصرف کرد. با مزه ها بازی کنید!
مثلاً بیسکویت چدار فلفلی درست کنید. روی هویج تفت داده شده فلفل سیاه بپاشید. ماهی را با فلفل سیاه مزه دار کنید، سرخ کرده و با آب لیموترش تازه میل نمایید! فلفل به سس پاستای شما طعم فوق العاده ای می بخشد!
شاید هم بخواهید یک نیمروی ساده و خوشمزه درست کنید.
صبحانه یک روز تعطیل در طبیعت ؛ تابه ای با روغن داغ – نیمرو با فلفل سیاه! چه شود!

خواص فلفل سیاه

 

چند توصیه مهم در زمان مصرف فلفل سیاه

۱- با توجه به موارد فوق الذکر ، خواص فلفل سیاه برای بدن کاملاً بدیهی است اما توجه کنید که مصرف بیش از اندازه هر ماده غذایی نه تنها دیگر مفید نیست بلکه می تواند مضر هم باشد! خوردن مقادیر زیاد فلفل سیاه ممکن است منجر به عوارض جانبی نامطلوبی نظیر سوزش گلو ، معده و یا ایجاد حساسیت و خارش پوستی گردد.

۲- همان طور که بیان شد ماده فعال پیپرین به جذب مواد مغذی و داروها در خون کمک می کند. این کار تا زمانی مفید است که شما داروی خاصی مصرف نمی کنید. در صورتی که از داروهای خاصی استفاده می نمایید حتماً با پزشک خود مشورت کرده و در صورت تایید پزشک از خوردن فلفل سیاه لذت ببرید!

۳- توصیه می شود از دانه فلفل سیاه استفاده نمایید. متاسفانه در بازار نمونه های تقبلی وجود دارند که مواد افزودنی زیادی به فلفل اضافه شده است. با آسیاب کردن دانه ها ، می توانید فلفل تازه بدون هیچگونه ناخالصی مصرف کنید!

فروش فلفل سیاه عمده با برند شهر زیبا

شرکت کامیاب تجارت با واردات دانه فلفل سیاه مرغوب از « کشور ویتنام » با برند « شهر زیبا » این محصول باکیفیت را در اختیار شما عزیزان قرار می دهد.

فروش فلفل سیاه به صورت عمده با قیمت های کاملاً منصفانه و مناسب صورت می پذیرد.

کامیاب تجارت یکی از معتبرترین فعالان حوزه فروش ادویه وارداتی ، با کشورها و برندهای مطرح این حوزه تعامل و همکاری دارد تا بهترین محصولات را به هموطنان ارجمند خود ارائه دهد!

خواص فلفل سیاه

شماره تلفن های کامیاب تجارت مهتاب

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *