وبلاگ

زردچوبه و فلفل سیاه ؛ ترکیبی حیاتی!

ترکیب زردچوبه و فلفل سیاه

ادویه جات تنها برای طعم دادن به غذا مورد استفاده قرار نمی گیرند و خواص دارویی آن ها به اثبات رسیده است. زردچوبه یکی از پُرمصرف ترین انواع ادویه در نقاط مختلف جهان است که دارای خواص دارویی متعددی می باشد. فلفل سیاه از دیگر ادویه های طعم دهنده غذا است که در قفسه آشپزخانه هر خانه ای پیدا می شود. ترکیب زردچوبه و فلفل سیاه ، اثرات پزشکی غیرمنتظره ای به دنبال دارد. اما چگونه؟

ترکیب زردچوبه و فلفل سیاه

زردچوبه گیاهی بلند است که در آسیا و آمریکای مرکزی رشد می کند و به عنوان «ادویه طلایی» از آن یاد می شود. این ماده سال هاست که توسط متخصصان تغذیه و دانشمندان مورد مطالعه قرار گرفته و فواید سلامتی آن به اثبات رسیده است. اصلی ترین ماده موجود در زردچوبه « کورکومین » نام دارد.

کورکومین، به عنوان یک پلی فنول، دارای خواص ضد التهابی، ضد باکتریایی و ضد قارچی است و یک آنتی اکسیدان قوی به شمار می رود. از سوی دیگر، کورکومین دارای معایبی است که یکی از آن ها جذب ضعیف آن در بدن است. اما راه های جذب بیشتر این ماده در بدن چیست؟

پاسخ جالب توجه دانشمندان به این سوال ، تنها یک کلمه است: «پیپرین»

پیپرین، ماده شیمیایی فعال زیستی موجود در فلفل سیاه است. این ماده یک آلکالوئید شبیه کپسایسین، ماده فعال فلفل عنابی قرمز می باشد. پیپرین حاوی خواص ضد التهابی است و به حالت تهوع، میگرن و هضم ضعیف کمک می کند. با این حال، پتانسیل آن برای افزایش جذب کورکومین ، مهم ترین مزیت آن است!

پیپرین جذب کورکومین را افزایش می دهد!

ماده پیپرین سیالیت غشاء را در روده (به ویژه روده بزرگ) افزایش می دهد و جذب ویتامین ها را ساده تر می نماید. افزودن مقداری فلفل سیاه به غذا به جذب آهن، روی و کلسیم بیشتر از وعده های غذایی و بهبود جذب کورکومین و فراهمی زیستی کمک می کند.

ترکیب فلفل سیاه و زردچوبه ، جذب کورکومین را در جریان خون افزایش می دهد و این سبب می شود تا مزایای سلامتی این ماده از دست نرود! طبق یک مطالعه، افزودن ۲۰ میلی گرم پیپرین به ۲ گرم کورکومین، جذب آن را به طور قابل توجهی بهبود بخشیده است.

یک تحقیق، نشان داد که مصرف پیپرین یا عصاره فلفل سیاه مانع از فرآیند متابولیک به نام « گلوکورونیداسیون » می شود. این فرآیند مولکول‌های غذا و نوشیدنی‌هایی را که مصرف می‌کنید به اجزای محلول در آب تجزیه نموده و به بدن اجازه می‌دهد آن ها را راحت‌تر از طریق ادرار دفع کند. اساساً گلوکورونیداسیون حل شدن مولکول ها در آب را بدون جذب در بدن آسان تر می نماید و بین جذب مواد خوب و مواد بد برای دفع تفاوتی قائل نمی شود. فلفل سیاه با تضعیف فرآیند گلوکورونیداسیون، جذب و فراهمی زیستی کورکومین را افزایش می دهد. 

بررسی فواید سلامتی با ترکیب زردچوبه و فلفل سیاه

خواص ضد درد

کورکومین، دارای اثرات ضد التهابی است و به کاهش درد کمک می کند. چندین مطالعه قدرت مشابه این ماده با برخی از داروهای ضد التهابی شیمیایی اما بدون عوارض جانبی مضر را به اثبات رسانیده است. بررسی ها همچنین نشان می دهد که زردچوبه به پیشگیری و درمان بیماری آرتریت و التهاب مفاصل کمک می کند. خواص ضد التهابی کورکومین اغلب به دلیل توانایی آن در کاهش درد و ناراحتی مورد ستایش قرار می گیرد.

اثرات ضد التهابی و ضد آرتریت نیز در پیپرین کشف شده است. عملکرد این ماده با حساسیت زدایی از یک گیرنده درد خاص در بدن موجب گردیده تا فرد احساس ناراحتی کمتری داشته باشد. کورکومین و پیپرین وقتی با هم ترکیب شوند، به یک ترکیب ضد التهابی قوی تبدیل خواهند شد که به تسکین درد و رنج کمک می کند.

مطلب پیشنهادی
پادشاه ادویه‌ها را بهتر بشناسید!

پیشگیری از سرطان

آزماتیشات انجام شده در سطح مولکولی، نشان می دهد که کورکومین باعث کاهش رشد، توسعه و گسترش سرطان در بدن می گردد. به نظر می رسد که پیپرین در مرگ سلول های سرطانی خاص نیز نقش دارد که احتمال تشکیل تومور را کاهش می دهد. در عین حال، تحقیقات دیگر نشان می دهد که ممکن است از تکثیر سلولی نیز جلوگیری کند.

در یک مطالعه مشخص شد کورکومین و پیپرین به صورت ترکیبی، مانع از خودبازسازی سلول‌های بنیادی برای ایجاد سرطان سینه می گردد. ترکیب زردچوبه و فلفل سیاه برای پیشگیری از ابتلا به سرطان پروستات، پانکراس، کولورکتال نیز موثر واقع گردیده است.

ترکیب زردچوبه و فلفل سیاه

هضم غذا

زردچوبه هزاران سال است که در طب هندی برای کمک به هضم غذا استفاده می شود. تحقیقات مدرن نیز به استفاده از آن در وعده های غذایی تاکید می کنند. کورکومین به کاهش اسپاسم و نفخ معده کمک می نماید. براساس مطالعات انجام شده پیپرین موجود در فلفل سیاه باعث افزایش فعالیت آنزیم های گوارشی در روده می شود که به هضم سریع و آسان وعده های غذایی کمک می نماید. علاوه بر این، اثرات ضد التهابی کورکومین و پیپرین با کاهش التهاب روده باعث هضم بهتر غذا می گردند.

پشتیبانی از سیستم ایمنی

غلظت بالای کورکومین که یک آنتی اکسیدان قوی است به مبارزه و جلوگیری از آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد به سلول های بدن، کمک می کند. مطالعات همچنین نشان داده اند که فلفل سیاه با افزایش باکتری های خوب در روده باعث بهبود عملکرد سیستم ایمنی و خلق و خوی خواهد گردید.

مطلب پیشنهادی
چگونه فلفل سیاه در فصل آنفولانزا کمک می کند؟

استفاده از ترکیب زردچوبه و فلفل سیاه در وعده های غذایی 

این ترکیب را می توانید در غذاهای مختلف، انواع سالاد، دم نوش و اسموتی استفاده کنید. تصور می شود که آلکالوئید پیپرین بین ۲ تا ۷ درصد فلفل سیاه را تشکیل می دهد. اگرچه این میزان بسته به جایی که فلفل را تهیه می کنید، متفاوت است. قبل از خشک شدن و تبدیل آن به فلفل آسیاب شده، غلظت آن می تواند توسط برخی عوامل از جمله آب و هوا، شرایط رشد و منشأ دانه فلفل تغییر کند. لذا این ادویه را از مراکز معتبر خریداری نمایید.

 

ایمنی و میزان دوز

ترکیب زردچوبه و فلفل سیاه به طور کلی بی ضرر می باشد. هیچ دستورالعمل شناخته شده و یا حداکثر دوز مجاز برای آن گزارش نشده است. با این حال برخی افراد ممکن است پس از مصرف دوزهای زیاد عوارض جانبی مانند حالت تهوع، سردرد و بثورات پوستی پیدا کنند. برای بهره مندی از فواید سلامتی این دو ادویه از مصرف زیاد و افراطی آن ها خودداری نمایید.

نتیجه – ترکیب زردچوبه و فلفل سیاه ؛ یک ترکیب حیاتی

ادویه ها بهترین داروهای گیاهی برای بهبود سلامتی و تندرستی بدن به شمار می روند. مصرف هریک از آن ها را در وعده های غذایی خود بگنجانید! به خصوص زمانی که می توان با چنین تغییرات ساده ای، به سبک زندگی سالم نزدیک تر شوید!

مطلب پیشنهادی
ادویه جات ضد افسردگی را بشناسید!

کامیاب تجارت مهتاب

شرکت کامیاب تجارت با فروش ادویه وارداتی مرغوب و درجه یک از معتبرترین برندهای سطح جهانی، برآورده کننده نیاز بازار کشور می باشد. شما عزیزان می توانید زردچوبه باکیفیت وارداتی از نظام آباد هند و فلفل سیاه مرغوب وارداتی از کشور ویتنام را با برند « شهر زیبا » به صورت عمده تهیه نمایید.

« فروش عمده فلفل سیاه » و « فروش عمده زردچوبه » با مناسب ترین قیمت صورت می پذیرد.

 

شماره تلفن های کامیاب تجارت مهتاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *