وبلاگ

خواص تخم شربتی برای ورزشکاران

خواص تخم شربتی برای ورزشکاران

تخم شربتی که منشأ آن از شبه قاره هند سرچشمه می گیرد، به نام های دانه‌های سابجا، دانه‌های ریحان شیرین، دانه‌های فالودا و دانه‌های تولسی نیز شناخته می شود. دانه های سیاه ریز از غلاف های خشک گل ریحان استخراج می شوند و ارزش غذایی آن ها تقریباً مشابه دانه چیا است. این ماده دارای خواص ارزشمندی می باشد که مصرف آن خصوصاً برای ورزشکاران توصیه می شود. در این مطلب با خواص تخم شربتی برای ورزشکاران آشنا خواهید شد.

خواص تخم شربتی برای ورزشکاران

از مهم ترین خواص تخم شربتی برای ورزشکاران و بدنسازان می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

خواص تخم شربتی برای ورزشکاران

بدون چربی

تخم شربتی برای ورزشکارانی که از رژیم غذایی سختی پیروی می کنند، بسیار مناسب است زیرا کالری بسیار کمی دارد و کاملاً بدون چربی می باشد. 

غنی از املاح معدنی

از دیگر خواص تخم شربتی برای ورزشکاران می توان به تامین املاح موردنیاز بدن اشاره کرد. این دانه‌ها حاوی مواد معدنی مناسبی از جمله پتاسیم، کلسیم، منیزیم، روی، مس، منگنز، آهن و ویتامین C می باشند که دریافت هریک از آن ها برای بدن ورزشکاران ضروری است.

توجه: در صورتی که علاقمند هستید تا با فواید این دانه های ارزشمند برای مبارزه با پوکی استخوان آشنا شوید، مطلب ” خواص تخم شربتی برای استخوان ” را مطالعه بفرمایید.

افزایش هیدراتاسیون بدن

تخم شربتی یا دانه های سابجا، خواص خنک کنندگی بسیار خوبی دارند. این دانه ها معمولاً در فصل تابستان مصرف می شوند، زیرا می توانند گرمای کلی بدن را کاهش دهند. این یک راهکار عالی برای افزایش هیدراتاسیون و کاهش درجه حرارت بدن ورزشکاران و دوندگان خصوصاً بعد از یک روز تمرین سخت در تابستان است.

دانه های سابجا طعم خاصی از خود ندارند، اما بافت غلیظی را به نوشیدنی ها اضافه می کنند و نوشیدنی را واقعا آرام بخش و خوشمزه می نمایند.

خواص تخم شربتی برای ورزشکاران

کمک به کاهش وزن – خواص تخم شربتی برای ورزشکاران

دانه های سابجا پر از الیاف است که باعث می شود فرد مدت طولانی تری احساس سیری کند. وجود اسید آلفالینولنیک که از سطوح بالای اسیدهای چرب امگا ۳ حاصل می شود، به تحریک متابولیسم چربی سوزی در بدن کمک می نماید. همچنین محیطی از تخمیر ایجاد می کند که از سلامت روده خلفی حمایت می کند. از خواص تخم شربتی برای ورزشکاران می توان به همین کاهش کالری دریافتی اشاره نمود که باعث کاهش وزن می گردد.

مطلب پیشنهادی
چای زردچوبه برای کاهش وزن سریع

مبارزه با استرس

دانه های سابجا اثر آرام بخشی بر ذهن دارند که به کاهش استرس و تنش کمک می نمایند. مصرف منظم آن ها به تقویت خلق و خو و کاهش سطح هورمون های استرس در بدن کمک می کند.

آیورودا و طب چینی معتقد بودند که ریحان یک «آداپتوژن» است که می‌تواند بدن را از سموم پاک کند، انرژی را تقویت نماید و تمرکز ذهنی را افزایش می دهد.

مراقبت از مو

آنتی اکسیدان های موجود در دانه های سابجا به تحریک رشد مو و جلوگیری از ریزش زودرس مو کمک می نمایند. آن ها همچنین از التهاب و استرس اکسیداتیو پوست سر جلوگیری نموده که اغلب می تواند منجر به ریزش مو شود. در صورتی که ورزشکاران از مکمل های هورمونی استفاده می کنند، بهتر است برای مراقبت از موی خود از دستور عمل های طب سنتی پیروی نمایند.

مطلب پیشنهادی
شناخت چند گیاه و ادویه برای درمان ریزش مو

کاهش التهاب – خواص تخم شربتی برای ورزشکاران

دانه های سابجا، منبع خوبی از مواد شیمیایی گیاهی مانند فلاونوئیدها هستند که بزرگترین گروه از مواد مغذی گیاهی به شمار می روند که به دلیل خواص ضد اکسیداتیو و ضد التهابی خود شناخته شده اند. این می تواند بدن شما را از آسیب سلولی ناشی از فرآیند اکسیداسیون نجات دهد. در طب سنتی از این دانه ها برای کاهش تورم آرتروز استفاده می شود.

کلسیم تخمه شربتی

تسکین یبوست

دانه های سابجا به دلیل خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی به عنوان سم زدایی طبیعی عمل می کنند. وجود روغن های فرار در تخم شربتی به تخلیه گاز دستگاه گوارش کمک می کند. آن ها سرشار از فیبر هستند و برای مبارزه با باکتری های عفونی و درمان مشکلاتی مانند یبوست، اسهال یا اسهال خونی کمک می نمایند.

نحوه استفاده از دانه سابجا

دانه های سابجا معمولاً به صورت خشک شده فروخته می شوند و به رنگ مشکی با بافتی سخت و براق هستند. برای استفاده از دانه های سابجا، آن ها را به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه در آب ولرم خیس کنید و اجازه دهید تا متورم شوند. برای رسیدن به این هدف می توانید از مایعات دیگری استفاده کنید، اما توصیه می شود آن ها را در آب خیس کنید تا به شکل شفاف کامل در بیایند.

برای دو قاشق چایخوری دانه سابجا، یک فنجان پر آب به اندازه کافی خوب است، همچنین می توانید مقداری شکر در آب اضافه کنید تا در طول فرآیند تورم، طعم خوبی به آن ها بدهد.

توجه: از مصرف بی رویه تخم شربتی اجتناب نمایید، زیرا ممکن است باعث ایجاد عوارض جانبی نظیر حالت تهوع یا اسهال گردد.

فواید دانه های ریحان برای بدنسازان

ارزش غذایی و خواص تخم شربتی برای ورزشکاران

دانه های سابجا کربوهیدرات کمی و چربی صفر دارند. یک وعده معمولی ۵.۳ گرم دانه سابجا حاوی ۰.۱ گرم فیبر رژیمی، ۰.۲ گرم پروتئین و ۱۶ میلی گرم پتاسیم است. تا آنجا که به ویتامین ها مربوط می شود، همان وعده حاوی ۵٪ ویتامین A، ۱٪ ویتامین C و ۱٪ آهن از مقادیر روزانه است. دانه های سابجا با فیبر و بافتی افزوده تغذیه می کنند که نه تنها طعم آن را خوب می کند، بلکه به فرآیند هضم کمک زیادی می کند.

کامیاب تجارت

شما عزیزان می توانید تخم شربتی درجه یک هندوستان را از طریق شرکت ” کامیاب تجارتبه صورت عمده خریداری نمایید. کیفیت محصولات وارداتی توسط کارشناسان این مجموعه مورد بررسی قرار می گیرند و پس از تایید در اختیار مشتریان گرامی قرار داده می شوند.

فروش ادویه وارداتی مرغوب :

فلفل عنابی  باکیفیت پاکستان ،،  زنجبیل  مرغوب کشور چین ،،  فلفل سیاه  دانه درشت ویتنام ،،  کندر  درجه یک آفریقا ،، قلم  زردچوبه  معروف نظام آباد هندوستان ،،   دارچین شکسته  چین ،،  سیاه دانه  سوریه و …

شماره تلفن های کامیاب تجارت مهتاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *