وبلاگ

طریقه مصرف سیاه دانه به چند شیوه (خوراکی و موضعی)

طریقه مصرف سیاه دانه

سیاه دانه (Nigella sativa)، گیاه گلدار بومی آسیا و مدیترانه است. هزاران سال است که از دانه و روغن آن برای تهیه دارو استفاده می شود. دانه های این گیاه به عنوان یک درمان طبیعی برای امراض مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.
سیاه دانه سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند پلی‌فنول‌ها و توکوفرول‌ها هستند که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کنند. این ماده که « جوان کننده پوست » نام دارد، به علت مبارزه با رادیکال های آزاد از پیری زودرس جلوگیری می نماید.
سیاه دانه به عنوان یک آنتی هیستامین به درمان واکنش های آلرژیک کمک می کند. ترکیبات فعال موجود در این دانه ها دارای اثرات محافظتی از قلب، ضد میکروبی، ضد دیابتی و ضد سرطانی هستند. کارشناسان تغذیه عقیده دارند، سیاه دانه باید به صورت منظم مورد استفاده قرار گیرد. در این مطلب با طریقه مصرف سیاه دانه به اشکال مختلف آشنا خواهید شد.

طریقه آماده سازی سیاه دانه قبل از مصرف

قبل از استفاده بهتر است دانه ها را برای مصارف روزانه آماده سازی نمایید:

۱- توصیه می شود دانه های خام را قبل از مصرف گرم کنید. این کار به طعم بهتر و محافظت از معده کمک می کند. دانه ها را در یک تابه بریزید و اجاق گاز را روی درجه حرارت خیلی کم قرار دهید. هر چند دقیقه یکبار دانه ها را هم بزنید. این کار را سه تا چهار دقیقه انجام دهید.

۲- بعد از حرارت دادن، دانه ها را آسیاب کنید. این کار را می توانید به کمک یک هاون دستی یا دستگاه آسیاب قهوه انجام دهید.

۳- پودر سیاه دانه را در یک ظرف دربسته (به دور از رطوبت) قرار دهید تا بتوانید هر روز به راحتی به آن دسترسی داشته باشید.

۴- اگر فرصت انجام موارد فوق را ندارید، می توانید از روغن سیاه دانه استفاده کنید. روغن را می توانید از فروشگاه های معتبر مواد غذایی طبیعی خریداری نمایید. فقط باید اطمینان حاصل کنید که روغن خالص باشد و هیچگونه افزودنی غیرضروری یا مضر با آن مخلوط نشده است.

مطلب پیشنهادی
سیاه دانه یا شگفت دانه؟! بررسی فواید بی نظیر دانه روغنی سیاه رنگ

طریقه مصرف سیاه دانه به چند شیوه

به صورت روزانه می توانید یک قاشق چایخوری سیاه دانه را میل کنید. اعتقاد بر این است که سیاه دانه از شما در برابر بسیاری از بیماری ها محافظت می کند. این ماده را می توانید به طروق مختلفی مصرف نمایید:

۱- هنگام صرف صبحانه، یک قاشق چای خوری پودر سیاه دانه آسیاب شده را به یک قاشق عسل اضافه کنید. ترکیب فوق را می توانید داخل چای کم رنگ خود بریزید و نوش جان نمایید. همچنین می توانید دانه های سیاه دانه را بر روی پنیر بپاشید و همراه با نان میل کنید.

طریقه مصرف سیاه دانه

۲- روغن سیاه دانه را با ماست مخلوط کنید. روغن سیاه دانه به طور سنتی برای درمان بیماری های روده و معده استفاده می شود. این مخلوط را می توانید هنگام ناهار میل نمایید.

۳- طریقه مصرف سیاه دانه به شیوه های ساده تر دیگری نیز می باشد. کافیست سیاه دانه را به غذا یا میان وعده خود اضافه کنید. برای این کار، یک یا دو قاشق غذاخوری از آن را به انواع سالاد و یا انواع غذاها نظیر سوپ، خورشت و … بیفزایید.

طریقه مصرف سیاه دانه

۴- دانه های نکوبیده را بر روی انواع شیرینی یا نانی که در خانه می پزید، بپاشید.

۵- پودر یا همان سیاه دانه آسیاب شده را به انواع نوشیدنی های گرم اضافه نمایید. این کار خصوصاً در فصل زمستان برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است. همچنین در فصل تابستان آن را به اسموتی یا بستنی اضافه کنید.

نحوه استفاده موضعی از سیاه دانه

طریقه مصرف سیاه دانه تنها به صورت خوراکی نیست و شما می توانید این ماده مفید را به شکل موضعی نیز استفاده نمایید. در اینجا چند روش برای استفاده موضعی وجود دارد که عبارتند از:

۱- برای گردش بهتر خون و حفظ سلامت موهای خود، سعی کنید چند قطره از آن را روی پوست سر ماساژ دهید.

روغن سیاه دانه برای سر درد

۲- روغن سیاه دانه در طب سنتی به درمان مشکلات تنفسی کمک می کند. یک لایه نازک از روغن سیاه دانه را روی سینه خود بمالید. بدین طریق روغن به پوست شما نفوذ می کند و به استنشاق آن از طریق سلول های پوستی کمک خواهد کرد.

۳- روغن سیاه دانه می تواند به کاهش سردرد میگرنی شما کمک نماید. طریقه مصرف روغن سیاه دانه ساده است. مقداری از آن را روی شقیقه های خود ماساژ دهید. برای درمان میگرن‌های طولانی و دردناک، می‌توانید چند قطره روغن را در سوراخ‌های بینی خود بچکانید که به شما امکان می‌دهد روغن سیاه‌دانه را بهتر تنفس کنید. تنفس آن سردرد شما را کاهش خواهد داد.

مطلب پیشنهادی
آیا سیاه دانه برای لاغری مفید است؟

۴- روزانه روغن سیاه دانه را به عنوان بخشی از روتین زیبایی خود بر روی پوست ماساژ دهید. این ماده به دلیل خواص ضد التهابی ، می تواند به درمان آکنه یا سایر مشکلات پوستی کمک کند. به یاد داشته باشید که قبل از استفاده موضعی از روغن سیاه دانه حتماً از عدم حساسیت پوست خود به آن مطمئن شوید.

۵- برای درمان گوش درد می توانید از مخلوط روغن زیتون و سیاه دانه آسیاب شده استفاده نمایید. یک قاشق چایخوری از دانه های داغ و له شده را بردارید و با چند قطره روغن زیتون مخلوط کنید. هم بزنید تا ترکیب شوند. حدود هفت قطره را صبح و شب در گوش خود بریزید. توجه داشته باشید که قبل از انجام این کار حتماً با پزشک خود مشورت نمایید و با صلاح دید او درمان خود را شروع کنید.

طریقه مصرف سیاه دانه

کامیاب تجارت مهتاب

شرکت  کامیاب تجارت  یکی از بزرگترین فعالان در حوزه  فروش ادویه وارداتی  با بالاترین درجه کیفی می باشد. همکاری این شرکت با معتبرترین شرکت های عرضه کننده محصولات غذایی در کشورهای مختلف، تعامل ایده آلی را میان ایران و کشورهای خاورمیانه ، آفریقا و آسیای شرقی به وجود آورده است.

سیاه دانه  با درجه کیفی A، محصول کشور سوریه است که پس از تأیید کارشناسان متخصص این شرکت به هموطنان عزیزمان عرضه می گردد.

این محصول به صورت عمده و با برند شهر زیبا به قیمتی مناسب به فروش می رسد.

فروش سیاه دانه عمده

شماره تلفن های کامیاب تجارت مهتاب

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *