وبلاگ

معرفی ۷ نوع ادویه برای پاکسازی و تقویت گوارش

ادویه برای تقویت گوارش

به نظر می رسد ادویه‌ها می‌توانند بر سلامت روده تأثیرگذار باشند. جالب است بدانید میکروبیوم های بدن انسان (تریلیون‌ها باکتری که در روده ما زندگی می‌کنند) می توانند تأثیر زیادی بر سلامت و حتی خلق و خوی ما بگذارند.
بنا به نظر متخصصان تغذیه، رژیم غذایی یکی از تأثیرگذارترین عوامل بر روی آن یک کیلوگرم باکتری بیگانه است که در سیستم گوارش ما زندگی می‌کنند.
از این رو شناخت مواد غذایی و به کارگیری صحیح آن ها در وعده های روزانه ضامن سلامتی دستگاه گوارش خواهد بود. در این مطلب با معرفی چند نوع گیاه و ادویه برای تقویت گوارش و سلامت روده‌ها ، شما را با خواص هریک آشنا می نماییم.

۷ گیاه و ادویه فوق العاده برای سلامت روده و تقویت گوارش

براساس تحقیقات صورت گرفته توسط متخصصان تغذیه، ثابت شد: « ادویه ها در کمک به تجزیه غذایی که بدن انسان قادر به هضم آن نیست، در تولید مواد مغذی مهم و تأثیرگذاری بر عملکرد سیستم ایمنی بدن و موارد دیگر نقش کلیدی دارند.»

در اینجا چند مورد از طعم دهنده های غذا که از هضم سالم نیز پشتیبانی می کنند، عبارتند از :

۱. زنجبیل، ادویه برای تقویت گوارش

این ادویه فوق ستاره، می تواند حالت تهوع را کاهش دهد، تولید بزاق و صفرا را تحریک کند، معده را تسکین دهد و برای کاهش گاز و نفخ نیز مفید واقع گردد. زنجبیل یک ادویه همه کاره برای تقویت گوارش است و ریشه تازه آن تأثیر بهتری نسبت به پودر خشک شده آن می گذارد. طی تحقیقات متعدد، خواص زنجبیل برای بدن به اثبات رسیده است.

جهت بهبود عملکرد دستگاه گوارش در صبح و کمک به هضم سریع تر در طی روز، یک لیوان چای زنجبیل تازه مصرف کنید. همچنین می توانید آن را با ادویه کاری مخلوط کنید و به عنوان طعم دهنده بر روی سیب زمینی سرخ شده یا کبابی شده اضافه نمایید.

ادویه برای تقویت گوارش

۲. زردچوبه

این ادویه که به « طلای زرد » معروف است، برای هزاران سال در هند به عنوان یک گیاه دارویی استفاده می شود. زردچوبه حاوی کورکومین است، ماده ای با خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی که پتانسیل درمانی قوی دارد.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۹، پتانسیل پروبیوتیک چهار ادویه « زردچوبه، زنجبیل، فلفل سبز و فلفل سیاه » را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. نتایج آن نشان داد که زردچوبه به دلیل توانایی خود در تأثیرگذاری بر تغییرات مثبت در جامعه میکروبیوم روده برجسته است. به همین دلیل می توان از زردچوبه به عنوان یک ادویه موثر برای تقویت گوارش نام برد.
خوشبختانه زردچوبه یکی از پُرمصرف ترین ادویه های مورد استفاده در غذاهای ایرانی، می باشد و عضو جدایی ناپذیر در زمان طبخ غذاهای سنتی و مدرن است. شما همچنین می توانید زردچوبه را بر روی تخم مرغ، اسموتی و حتی لاته صبحگاهی خود اضافه کنید.

ادویه برای تقویت گوارش

۳. دارچین، ادویه برای تقویت گوارش

شیرینی دارچینی خوشمزه که طرفداران زیادی دارد، دارای خواص منحصر به فردی است که از جمله خواص درمانی قوی آن، اثر ضد التهابی آن است. دارچین، سرشار از آنتی اکسیدان های قوی مانند پلی فنول ها است که می تواند به اکسیداسیون و آسیب هایی که در اثر این پدیده در بدن رخ می دهد، کمک کند.

مصرف دارچین همچنین به کاهش التهاب روده کمک کند. یک مطالعه در مورد تأثیر دارچین بر میکروبیوتای روده نشان می دهد که این ماده می تواند نقش محافظتی در برابر بیماری التهابی روده داشته باشد. اگرچه تحقیقات بیشتری برای ارزیابی اینکه آیا می تواند اثر بالینی داشته باشد مورد نیاز است.

از چوب دارچین شکسته می توانید در تهیه انواع دمنوش ها استفاده کنید. همچنین می توانید پودر آن را بر روی لاته ، انواع کیک و شیرینی بپاشید. به علاوه جهت بهره مندی از خواص این ادویه برای تقویت گوارش خود، از آن برای طعم بخشیدن به سوپ ، پاستا، انواع خورشت ها و … استفاده نمایید.

مصرف چای دارچین ، دستوری ساده برای پاکسازی و تقویت گوارش می باشد. جهت اطلاع از خواص منحصر به فرد آن ، مطلب ذیل را مطالعه بفرمایید.

مطلب پیشنهادی
حقایق علمی درباره خواص دارچین در چای

۴. میخک

این ادویه معطر زیبا یک افزودنی محبوب برای خورش ها، سوپ ها، کباب ها و چای بوده است که قدمت آن به قرون وسطی باز می گردد. اما ارزش آن به طعم و بوی آن محدود نمی شود و از جمله ویژگی های درمانی آن کمک به تعادل باکتری های روده به لطف اثرات ضد میکروبی آن است.

۵. برگ بو

گیاه Laurus nobilis که معمولاً در بخش‌هایی از آسیا و آمریکا یافت می‌شود، تأثیرات قوی بر سیستم گوارشی دارد و به کاهش سمیت بدن و حتی تسکین سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) کمک می‌کند.
آنزیم‌هایی منحصر به فرد در برگ بو وجود دارد که ممکن است به تسهیل هضم کارآمد و هضم پروتئین‌های خاص کمک کنند. از برگ بوی خشک شده در ترشی یا برای طعم دادن به خورشت، مرغ و ماهی استفاده می شود.

تقویت روده

۶. هل سبز

هل یک ادویه خوش طعم و معطر است که به طور گسترده در غذاهای هندی استفاده می شود. براساس مطالعه ای که انجام شد، ترکیب هل با سایر گیاهان موثر واقع گردید و توانست زخم معده را التیام بخشد. به عقیده متخصصان این ماده که غنی از ترکیبات ضد التهابی است، دارای ویژگی های محافظ معده می باشد.

۷. پونه کوهی

برگ‌های معطر زیبای گیاه پونه کوهی نه تنها یک افزودنی فوق العاده به غذاهای محبوب مدیترانه ای و مکزیکی است، بلکه محققان آن را به عنوان ماده ای موثر که می تواند اثر ضد میکروبی در روده داشته باشد، شناسایی کرده اند. علاوه بر این، این گیاه غنی از آنتی اکسیدان است و با فعالیت آنتی اکسیدانی ۳ تا ۲۰ برابر بیشتر از سایر گیاهان شناخته شده است.

سبک زندگی سالم برای تقویت سیستم گوارش

کارهای دیگری که می توانید برای تقویت سلامت معده و روده خود انجام دهید عبارتند از:

سطح استرس خود را کاهش دهید!

استرس می تواند اشتهای شما را کاهش داده و هضم را کُند نماید و به طور بالقوه منجر به مشکلاتی مانند اسهال، سوء هاضمه یا یبوست شود.

مطلب پیشنهادی
ادویه جات ضد افسردگی را بشناسید!

شکر و غذاهای فرآوری شده را کنار بگذارید!

مصرف غذاهای فرآوری شده (فست فود) ، شرایط ایده آلی را برای رشد باکتری های بد در روده ایجاد می کند.

مقدار زیادی فیبر بخورید!

عملکرد مطلوب روده بزرگ (کولون) به حداقل ۲۵ گرم فیبر در روز نیاز دارد. غلات کامل، سبزیجات برگ دار، پروتئین بدون چربی و میوه های کم فروکتوز را در وعده های غذایی خود بگنجانید.

مطلب پیشنهادی
از خواص تخم شربتی غنی از فیبر چه می دانید؟

به اندازه کافی بخوابید! 

تحقیقات نشان می دهد که خواب ضعیف می تواند بر میکروبیوم روده شما تأثیر منفی بگذارد.

از محصولات پروبیوتیک استفاده نمایید!

ماست های پروبیوتیک از باکتری های دوست در روده شما حمایت می کنند.

کامیاب تجارت مهتاب

شرکت بازرگانی کامیاب تجارت مهتاب پس از ارزیابی و بررسی مرغوبیت محصول و اطمینان از درجه کیفی آن، اقدام به واردات محصولات باکیفیت می نماید. جالب است بدانید کیفیت برخی از محصولات کشورهای مختلف، بر سایر کشورها ارجحیت دارد. به همین دلیل فروش ادویه وارداتی از کشورهای نام برده ذیل صورت می پذیرد.

 محصولات این شرکت به صورت عمده در اختیار مشتریان بزرگوار قرار می گیرد:

فروش زنجبیل عمده از کشور « چین » ،، فلفل سیاه درجه یک از « ویتنام » ،، فلفل عنابی (چیلی) تند و خوشمزه « پاکستانی » ،، دارچین شکسته مرغوب از « چین » ،، سیاه دانه از کشور « سوریه » و …

 

شماره تلفن های کامیاب تجارت مهتاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *