وبلاگ

سیاه دانه و جلوگیری از پوکی استخوان

سیاه دانه از خانواده گیاهی به نام Ranunculaceae به دست می آید و به زیره سیاه یا habatus sauda نیز معروف است. این گیاه پیشینه تاریخی و مذهبی غنی دارد و در منطقه جنوبی آسیا یافت می شود. میزان رشد آن تا ۳۰ سانتی متر است و دارای گل های آبی کم رنگ می باشد. جالب است بدانید مطالعات متعددی رابطه سیاه دانه و پوکی استخوان را نشان می دهند و بر اثرات مفید آن بر بیماری‌های استخوان و مفصل تاکید نموده اند.

سیاه دانه و جلوگیری از پوکی استخوان ؟ تأثیر آن تا چه اندازه است؟

میوه گیاه Ranunculaceae از فولیکول هایی تشکیل شده و حاوی دانه هایی است که ارزشمندترین قسمت گیاه به شمار می روند. از دانه‌های سیاه‌ رنگ این گیاه که طعم تلخ و تندی دارد در شیرینی‌سازی ، نان پزی و .. استفاده می‌شود.

در طب اسلامی از سیاه دانه به عنوان منبع علاج بسیاری از بیماری ها یاد شده است. همچنین تحقیقات علمی آن را منبع غنی از آنتی اکسیدان معرفی نموده است و خواص ضد سرطانی، ضد باکتریایی، ضد قارچ، ضد انگلی و ضد آسم آن به اثبات رسانیده است.

سیاه دانه حاوی ۳۶-۳۸٪ روغن های ثابت، پروتئین ها، آلکالوئیدها و ساپونین است. طبق بررسی های صورت گرفته؛ تیموکینون، دیتیموکینون، تیموهیدروکینون و تیمول از ترکیبات فعال اصلی آن به شمار می روند.

در میان ترکیبات شناسایی شده، تیموکینون (TQ) فراوان ترین است که ۳۰ تا ۴۸ درصد از کل ترکیبات را تشکیل می دهد. تیموکینون را باید عامل اصلی بازدارنده پوکی استخوان و معضلات مفاصل دانست.

سیاه دانه و پوکی استخوان

پوکی استخوان چیست؟

بیماری پوکی استخوان، یک بیماری اسکلتی سیستمیک که با توده استخوانی کم و تخریب بافت استخوان، همراه با افزایش شکنندگی استخوان و حساسیت به شکستگی مشخص می شود.

عوامل زیر می توانند سرعت ابتلا به پوکی استخوان را تشدید نمایند:

۱- یائستگی
۲- دیابت

سیاه دانه و پوکی استخوان

تأثیر سیاه دانه بر پوکی استخوان پس از یائسگی

علت اصلی پوکی استخوان، یائسگی یا کمبود هورمون استروژن است. حدود ۳۳ درصد از زنان بالای ۵۰ سال شکستگی استخوان را در نتیجه پوکی استخوان تجربه می کنند. سویا ، زغال اخته و سیاه دانه از جمله گیاهان موثر در پیشگیری از ابتلا به این بیماری می باشند.

مطلب پیشنهادی
رفع ۶ مشکل رایج در دوران یائسگی به کمک روغن سیاه دانه

دیابت و ارتباط آن با بیماری های استخوان 

دیابت می تواند از طریق مکانیسم های متعددی مانند کمبود انسولین، مقاومت به انسولین، هیپرگلیسمی یا تصلب شرایین روی استخوان تأثیر بگذارد. سیاه دانه قادر است متابولیسم استخوان را با بهبود سطح قند خون بهبود بخشد. در نقاط خاصی از جهان، اغلب از آن به عنوان درمان سنتی دیابت استفاده می شود. همچنین باعث افزایش سطح سلول‌های بتا واکنش‌گر ایمنی انسولین می‌گردد. این نتایج نشان می دهد که مصرف سیاه دانه به عنوان یک درمان موثر ضد دیابت شناخته شده است.

مطلب پیشنهادی
سیاه دانه یا شگفت دانه؟! بررسی فواید بی نظیر دانه روغنی سیاه رنگ

نقش آنتی اکسیدانی تیموکینون در برابر پوکی استخوان

مشخص شد که بیماران پوکی استخوان تحت استرس اکسیداتیو قرار دارند، زیرا سطح پراکسیداسیون لیپیدی آن ها افزایش یافته و آنزیم های آنتی اکسیدانی کاهش یافته است. بیشترین عوامل خطرزا برای پوکی استخوان با استرس اکسیداتیو مانند فشار خون بالا و سیگار کشیدن مرتبط می باشد.

از آنجایی که استرس اکسیداتیو ممکن است منجر به پوکی استخوان شود، آنتی اکسیدان ها می توانند در محافظت از استخوان در برابر اثرات مخرب رادیکال های آزاد نقش داشته باشند. مطالعات نشان داده اند که آنتی اکسیدان های قوی مانند تیموکینون، توکوترینول و توکوفرول موجود در سیاه دانه می توانند از استخوان ها در برابر پوکی استخوان ناشی از استرس اکسیداتیو محافظت نمایند.

سیاه دانه و پوکی استخوان

تاثیرات دارویی سیاه دانه 

اثرات دارویی جزء فعال زیستی اصلی سیاه دانه (تیموکینون (TQ)) با توانایی در کاهش استرس اکسیداتیو و التهاب و ارتقای ایمنی، بقای سلولی و متابولیسم انرژی را فراهم می سازد که زمینه ساز فواید سلامتی متنوعی است. از جمله محافظت در برابر اختلالات متابولیک، قلبی عروقی، گوارشی، کبدی، کلیوی، تنفسی، تولید مثلی و عصبی، سرطان و غیره.

علاوه بر این، زیره سیاه به عنوان یک پادزهر عمل می کند و سمیت های مختلف و عوارض جانبی ناشی از داروهای شیمیایی را کاهش می دهد.

مطلب پیشنهادی
آیا سیاه دانه برای لاغری مفید است؟

نتیجه گیری 

تیموکینون موجود در سیاه دانه، به عنوان یک عامل ضد پوکی استخوان ایمن و موثر نشان داده شده است. با وجود پیشرفت های قابل توجه در فواید دارویی، این گیاه معجزه آسا و اجزای فعال آن هنوز با کاربرد بالینی خود فاصله دارند. با شناسایی کاربردهای بالقوه زیره سیاه و TQ در سلامت و درمان بیماری ها، تحقیقات آینده می تواند جنبه های بیشتری از فواید این گیاه را به معرض ظهور برساند.

فروش عمده سیاه دانه 

شرکت کامیاب تجارت با فروش ادویه وارداتی درجه یک و مرغوب از شرکت های معتبر خارجی ، محصول باکیفیت را به دست مشتری گرامی می رساند. تعامل و همکاری با کشورهای مطرح تولید کننده ادویه جات خوش طعم ، این امکان را فراهم می سازد تا هموطنان عزیز از مرغوب ترین نمونه های موجود در بازار بین المللی بهره مند گردند.

سیاه دانه مرغوب و درجه یک، محصول « کشور سوریه » با بالاترین درجه کیفی و با برند « شهر زیبا » به قیمت مناسب عرضه می گردد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *