وبلاگ

آیا سیاه دانه برای لاغری مفید است؟

هنگامی که در تلاش برای کاهش وزن هستید، یافتن تکنیک‌ها و مکمل‌های جدید برای کمک به موفقیت در این موضوع ضروری است. در دهه‌های اخیر، بازار مکمل‌های مرتبط با رژیم غذایی به شدت افزایش یافته است. یکی از مواد غذایی که اخیراً محبوبیت زیادی پیدا کرده است، سیاه دانه و روغن آن می باشد. برخی از طرفداران روغن سیاه دانه، ادعا می کنند که می تواند به کاهش وزن نیز کمک کند. اما آیا این ادعا حقیقت دارد؟ خواص سیاه دانه برای لاغری چیست؟

خواص سیاه دانه برای لاغری

مسئله روغن سیاه دانه و کاهش وزن تا حدی به ادعای مطرح شده بستگی دارد. برخی از کارشناسان تغذیه ادعا می‌کنند که می‌تواند چربی‌ها را آب کند، متابولیسم بدن را افزایش دهد یا اشتهای فرد را کنترل کند.

مطالعات نشان داده‌اند که روغن سیاه‌دانه به‌عنوان یک مکمل غذایی تأثیر مستقیمی بر روند کاهش وزن ندارد. با این حال، به روشی غیرمستقیم تر، می تواند مفید واقع گردد. علت به « تیموکینون » که جزء فعال اصلی سیاه دانه برمی گردد.

خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی تیموکینون به سادگی می توانند با کاهش برخی از عوامل تاثیرگذار در چاقی، در کنار سایر عوامل نظیر ورزش ، رژیم غذایی مناسب و … موثر واقع گردند.

خواص سیاه دانه برای لاغری

روغن سیاه دانه چیست؟| خواص سیاه دانه برای لاغری

روغن سیاه دانه از دانه های این ماده، گیاه گلدار کوچکی که در بخش هایی از اروپا، شمال آفریقا و آسیای جنوب غربی به دست می آید. از این دانه می توان به عنوان یک افزودنی غذایی نیز استفاده نمود. سیاهدانه توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) به عنوان یک ماده غذایی ایمن شناخته شده است.

سوابق تاریخی، استفاده از روغن سیاه دانه در طب سنتی را در خاورمیانه نشان می دهد. همچنین در فرهنگ ایرانی باستان از آن برای درمان تنگی نفس استفاده شده است. مطالعات اخیر ثابت کرده که سیاه دانه فواید سلامتی متعددی دارد که در ذیل به آن اشاره می نماییم:

خواص سیاه دانه برای لاغری

ارزش غذایی بالا

سیاه دانه منبع غنی از مواد ریز مغذی و اسیدهای چرب سالم است. واضح ترین فایده آن، رشد و ترمیم سلول ها و بهبود عملکرد ارگان‌های اصلی بدن می باشد.

خاصیت آنتی اکسیدانی

آنتی اکسیدان‌ها ترکیباتی هستند که از تشکیل رادیکال‌های آزاد و آسیب احتمالی به سلول ها جلوگیری می کنند. روغن سیاه دانه غنی از ترکیبی به نام تیموکینون است که دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی می باشد. با توجه به خواص سیاه دانه برای لاغری می توان گفت این ماده نه تنها در کاهش وزن موثر است بلکه اثرات ضد پیری آن نیز به اثبات رسیده است.

ضد التهاب

باز هم به دلیل وجود تیموکینون، روغن سیاه دانه قادر است التهاب را کاهش دهد و از گرفتگی ماهیچه ها جلوگیری نماید. برخی آزمایش‌های بالینی نیز نشان داده‌اند که روغن سیاه دانه علائم بیماران مبتلا به اختلالات گوارشی مرتبط با التهاب را کاهش می‌دهد.

مطلب پیشنهادی
سیاه دانه یا شگفت دانه؟! بررسی فواید بی نظیر دانه روغنی سیاه رنگ

کمک به درمان تنگی نفس

آسم یک بیماری مزمن ریوی است که شامل التهاب راه های هوایی و مشکل در تنفس می شود. روغن سیاه دانه با کاهش التهاب و شل کردن عضلات کنترل کننده تنفس به درمان آسم کمک می کند.

کاهش قند خون 

برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲، سیاه دانه می تواند تأثیر مثبتی بر کنترل سطح قند خون داشته باشند. چندین مطالعه بهبود آماری قابل توجهی را در سطح قند خون و هموگلوبین تنها پس از ۱-۳ ماه استفاده نشان داده اند. با کاهش قند خون، خواص سیاه دانه برای لاغری از اهمیت بالاتری برخوردار خواهد بود.

کمک به سلامت مغز از خواص سیاه دانه

تحقیقات در مورد تأثیر روغن سیاه دانه بر سلامت مغز هنوز در مراحل ابتدایی است، اما نتایج اولیه نشان می دهد که قدرت مبارزه با التهاب تیموکینون می تواند التهاب عصبی را کاهش دهد. اعتقاد بر این است که التهاب عصبی نقش مهمی در ایجاد بیماری‌های تخریب‌کننده اعصاب مانند آلزایمر و پارکینسون دارد.

مطلب پیشنهادی
با مصرف کندر، سلامتی ذهن و جسم همزمان محقق می شود!

کاهش ابتلا به بیماری قلبی

فشار خون، سطح کلسترول و تری گلیسیرید بالا همگی از عوامل خطرزا برای بیماران قلبی به شمار می روند. مطالعات متعدد نشان داده اند که روغن سیاه دانه ممکن است بتواند هر سه مورد را پس از ۶ تا ۱۲ هفته استفاده منظم کاهش دهد.

طریقه مصرف سیاه دانه در رژیم غذایی

خواص سیاه دانه برای لاغری در وعده صبحانه و عصرانه

یکی از روش هایی که می توانید به کمک آن گیاه سیاه دانه را به سبد غذایی خانواده اضافه کنید، استفاده از دانه آن همراه با پنیر در وعده صبحانه یا میان وعده عصر است. سیاه دانه را بر روی پنبه بپاشید و از فواید آن بهره مند گردید.

خواص سیاه دانه برای لاغری در وعده ناهار

پس از طبخ نیمرو یا املت ، سیاه دانه و فلفل سیاه را به آن اضافه نمایید. شما می توانید سبزیجات تازه یا پخته شده نظیر جعفری ، گشنیز ، هویج یا فلفل دلمه را در کنار آن سرو نمایید. خوراک لوبیا در کنار تخم مرغ، میزان پروتئین آن را تکمیل خواهد نمود. برای بهبود طعم املت از پنیر فتای رنده شده نیز می توانید استفاده کنید.

فواید سیاه دانه

خواص سیاه دانه برای لاغری با دمنوش 

سیاه دانه آسیاب شده را به چای سبز در حال دم کشیدن یا آب جوش اضافه نمایید و سپس آن را میل نمایید. از عسل طبیعی (ارگانیک) به عنوان شیرین کننده این دمنوش می توانید استفاده کنید.

مطلب پیشنهادی
آماده سازی ۴ دمنوش لاغری خانگی با ۴ ادویه در دسترس

کامیاب تجارت

شرکت کامیاب تجارت با سال ها تجربه در زمینه فروش ادویه وارداتی ، با برندها و شرکت های معتبر سطح جهانی همکاری مستدام دارد و بهترین و با کیفیت ترین نمونه های تولید شده را به هموطنان عزیز خود عرضه می دارد.

« فروش سیاه دانه عمده » وارداتی از « کشور سوریه » یکی از معروف ترین کشورهای دنیا در زمینه کاشت و برداشت این گیاه، با قیمت کاملاً مناسب صورت می پذیرد.

 

شماره تلفن های کامیاب تجارت مهتاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *